Tesettürün moderni olur mu?
Yaşlanınca günah yazılması sona mı eriyor? Bankada param var ve vade farkı alıyorum, bu para haram mıdır? Bira haram mıdır? Tilki eti yemek caiz midir? Cenazeye ikinci defa namaz kılınır mı?
Diyanet İşleri eski Başkan Yardımcısı Necmettin Nursaçan, Haber 7 okurlarının sorularını cevaplıyor. Nursaçan'ın sizden gelen sorulara verdiği yanıtlar:
Tesettürün moderni olur mu, tesettür ne demektir, Kuran-ı Kerimin tesettür ile ilgili emri var mıdır?
Tesettür örtülmesi icab eden yerlerin örtülü bulundurulmasıdır. Rabbimizin emridir. Ve açılması da haramdır. "İlk cahillerin açılıp saçıldığı gibi açılıp saçılmayın" Rabbimiz böyle buyuruyor. "Mümin erkeklere söyle gözlerini haramdan sakınsınlar, mümine kadınlara söyle onlar da haramdan sakınsınlar" diyerek Rabbimiz bizi uyarıyor. "Başörtünüzü yakanızın üzerine salıverin" ayet-i kerimelerinden de tesettürün farz olduğunu anlıyoruz. Ama bu tabi amaç nedir, örtünelim ama vücut hatlarını belli etmeyecek şekilde olmalı. Örtülmüş ama sanki örtülmemiş, oldukça şeffaf, bir hadis var "örtülü ama sanki çıplak" Allah'ın Resulü yıllar önce böyle tasvir ediyor. Bunda fayda yoktur, nefsimiz bizi böyle şeylere zorluyor olabilir. Mutlu aile yuvamızın zedelenmesine bu tip davranışlarımız etki ediyor olabilir. O yüzden yaratanın sanki bir fabrika yapıyor da şu üründen nasıl faydalanacağının teknik talimnamesini koyuyor. Bizi yaratan Allah bizim dünya ahiret mutluluğumuz için emir ve yasakları koymuştur. Tesettür Allah'ın emridir, Resulün sünnetidir, ona uymak icab eder.
Ama tabi uyalım derken de illa çuval olsun anlamında da değil. Modern yapacağım diye de hem giyinik hem çıplak tarzında olmamalı. Yani tesettürden amaç nedir? Diğer insanların ilgisinin odağı olmamak, onların gözlerinin benim üzerime gelmesi için giyinmiş olmamalıyım. Vücut hatlarımı da belli etmemeli giysim yoksa tesettür yerine gelmemiş olur.
80 yaşından sonra yaşlılara günah yazılması sona mı eriyor?
O şöyle yani, "Allah 70'likleri sever, 80'liklerden haya eder", "ihtiyar kulum; ben senin bakıyorum kemiklerin inceldi, derin zayıfladı, bana dönüşün yaklaştı. Ben sana azap etmekten haya ediyorum, kulum sen de benden haya et". Yani artık ihtiyar oldu, kalem kalktı, defter yazmıyor demek doğru değildir. Yaşlı kişiye hürmeti telkin ediyor. Bu Hadis-i Şerifin amacı bu. Aklı başında olduğu sürece elbette mükelleftir, emirler, yasaklar onun için de geçerlidir.
Budistler ölenlerin bedenini yakıp küllerini Ganj Nehri'ne atıyor, bu kişilerin kabir azabı nasıl olacak?
Doğrudur kabir azabı söz konusudur. İster denize atılsın, ister yansın, ister toprağa gömülsün, kabir azabı veya kabrin cennet oluşu söz konusudur. Yani öyle inanıyoruz. Bedenin yakılması azaba engel değildir.
?Teşehhüd'de (namazda otururken ?Ettahiyyatü?nün sonunda) parmak kaldırmanın hükmü nedir?
"Eşhedü en la" derken parmak kaldırılır, "ilahe illallah" derken indirilir, bu sünnettir. Yaparsak sevabı var ama beceremeyeceksek yapmamak daha iyi.
Bankada param var ve vade farkı alıyorum, bu para haram mıdır?
Haram olduğunda şüphe yoktur. Ancak ne yapayım; alacağım ama sevap beklemeden bir hayra vereceğim. Hayır alan kişi için bunun bir sakıncası yoktur ve ona bu parayı şuradan aldım gibi bir açıklama yapmak zorunda da değildir. Zaten de ammeye hizmet eden bir yer olursa daha iyi olur.
Bira haram mıdır?
Ben şimdi hırsızlık yapmak istiyorum da ama bir banka soymak değil, arkadaşımın mendilini çalacağım. Yani Efendimiz buyuruyor ki "yumurta hırsızına, buna tenezzül edene Allah lanet etsin" buyuruyor. Yani aklımızı pazarlığa girdirmek istemiyor.
Yani ben alkol alacağım, biraz kendimi unutacağım, uyutacağım... Buna izin vermiyor işte. Bu kesinlikle haramdır diyor. Bira nedir? ?Biranın azını içersem sarhoş olmuyorum, çok içersem sarhoş oluyorum.? Rahmet Peygamberi buyuruyor ki; "Çoğu sarhoşluk verenin azı da haramdır". O halde, şimdi alkolsüz bira falan var bunların hepsi kandırmacadır. ?Alkolsüz? diye başlayacak sonra o tatmin etmeyecek, alkollüye gidecek. Alkolsüz bira diye bir şey yok, içindeki alkol oranı düşüktür. Sonuç olarak bira haramdır.
Tilki eti yemek caiz midir?
Hanefi mezhebine göre caiz değildir, Şafi mezhebine göre caizdir.
Denizden ne çıksa yerim diye bir laf var peki onunla ilgili hüküm nedir?
Şafi mezhebinde caizdir. Balık şeklinde olan, denizde yaşayanların hepsi Şafi?ye göre helaldir. Hanefi?ye göre ?tiksinti veren bazı şeyler var onlar helal değildir? diyor.
Dedem bazen namazı yanlış kılıyor, acaba biz ona namazı kıldırsak bir sakıncası olur mu?
Dedesine kendisi namaz kıldırsa, dedesi herhalde ihtiyar olmuştur, şaşırıyordur. Kendisi kıldırırsa en güzel evlatlığı yapmış olur. Evimizde cemaatle namaz kılmaya da alışmalıyız. Diyelim ki 5 vakit gidemiyoruz camiye, cemaat sevabını kaybetmemek için evde cemaatle namaz kılmayı alışkanlık haline getirmeli. Evde evin reisi imam olmalı, hanım efendi, çocuklar da cemaat olmalı. Yani cemaat sevabını kaçırmamalıyız.
Görüntülü ya da sesli hatim kabul olur mu? Bunun sünnet olduğunu duymuştum Peygamber Efendimiz Kur?an-ı Kerim okur, ashab dinlermiş...
Yani mukabele sünnettir. Ne demek mukabele? Karşılıklı okuyup dinlemek demektir. Önde biri okuyor, ötekiler de onu takip ediyor. Bu mukabeledir, sünnettir. Elhamdülillah zamanımızda ne güzel imkânlar var, televizyonda bu işi layıkıyla birisi okuyor. Hanımefendiler de takip ediyor. Elbette takip etmekle Kur?an-ı Kerim dinlemekle de büyük sevap kazanırlar.
Cenazeye ikinci defa namaz kılınır mı?
Efendim cenazeyi mahallenin imamı kıldırmışsa ve cenazenin velisi de orada bulunmuşsa tekrar ikinci defa aynı cenazeye namaz kılmak caiz değildir. Ama cenazenin velisi bulunamamış, ?cenaze namazı kılmak istiyorum? diyor ve orada bulunan bir kaç kişi de ?efendim biz de bulunamadık biz de kılmak istiyoruz? diyor, o zaman caizdir. Yoksa velisi hazır bulunmuş ve imam namazı kıldırmışsa, ikinci defa kılmak caiz değildir.
Dinen caiz olmayan bir şeyin yapılacağı işe binamı kiraya vermem uygun olur mu?
Dinimizde yasak olan şeyleri yapmak günah olduğu gibi, böyle şeylerin yapılmasına razı olmak, yardımcı olmak da günahtır. Birisi benim müftülüğüm zamanında şunu sormuştu: "Hocam evimi kiraya verirsem şu parayı getiriyor, fakat evimin duvarına sigara reklamı yaptırırsam onun kaç katı kira getiriyor" diyordu. Düşündüm demek ki insanımız bunun etkisinde kalıyor, öyleyse elbette demek ki haram işlemek uygun olmadığı gibi harama vesile olacak şeye rıza göstermek ve vasıta olmak da doğru değildir.
Kabir azabı sonsuz mudur?
İlla şu gün bu gün diye değildir yani kıyamet gününe kadar ya geçici cennet ya geçici cehennem, süre geçene kadar ya cennet bahçesi ya cehennem çukuru.
Sandalyede oturarak namaz kılan bir kimsenin kıyamda sureyi okuduktan sonra rükûda sandalyede mi yoksa ayakta mı yapması gerekir?
Diyelim oturduğum yerde namaz kılıyorum, rükûda biraz eğilirim secde de biraz daha fazla eğilirim, ölçü budur.
Yetim torunlarımın aylığı ile evin ihtiyaçlarını giderebilir miyim?
Evet tabi ki harcayabilir.
Alkolü bıraktıktan sonra namaza başlamak için 40 gün beklemek gerekir mi?
Bu kesinlikle doğru değildir. Sarhoş olduğunuz zaman namaza yaklaşmayın diyor. Adam içki içmiş, alkolün tesiri geçmiş ertesi gün tövbe etmiş namaza başlıyor. Yani o geçen 40 günün vebali çok ağır olur. Derhal başlamalı öyle 40 gün falan beklemek yok ertesi günü bile beklememeli sarhoşluk geçtikten sonra başlanabilir.
Necmettin Nursaçan - Haber7
Sorularınız için: necmettin.nursacan@haber7.com
Not: Sorularınız cuma günleri saat 09.15'te Kanal 7'de yayınlanan Muhsin Bay'ın sunduğu Cuma Sohbetleri programında Necmettin Nursaçan Hoca tarafından cevaplandırılmaya çalışılacaktır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.