TFAYY 2024’ün ardından “Sinema ve Ötesi”ne dair…

TFAYY 2024’ün ardından “Sinema ve Ötesi”ne dair…
9-10-11 Mayıs 2024 tarihlerinde Kadir Has Üniversitesi’nde 23.sü düzenlenen Türkiye Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler Konferansı, “Sinema ve Ötesi”ni farklı perspektiflerde sorgulayan zengin içerikli bir programla gerçekleşti.

kadir-has-universitesi-1.jpg

Üç gün süren ve yaklaşık 200 kişinin katılımıyla gerçekleşen konferansın ilk günü, açılış konuşmalarının ardından, “Yeni Teknolojiler ve Yeni Formlar”, “Sinematik Dilin Dönüşümü” ve “Genişletilmiş Sinema” başlıklı panellerle devam etti. Aynı gün, konferansın ana konuşmacılarından Deniz Tortum, “Sonranın Sineması”ndan söz ederek konuşmasına başladı:

​​Bu yeni zamansallığı, yeni mekansallığı sinema üstünden okumaya çalışıyoruz. Ve bunu yapan işler de genelde post-sinema’nın alanına giriyor. Evet, sinema sonrası, sinema ötesi. Ama bir yandan da ‘sonranın sineması’. Yani yeni zamansallıkları, şimdinin üstüne çöken ‘sonra’yı, ve geleceği düşünen bir sinema.” (Deniz Tortum)

Deniz Tortum, “Sonranın Sineması” başlıklı sunumunda, iklim değişikliğinden ve teknolojik değişimlerin dünyasında iş üretmekten bahsetti ve kendi ürettiği işleri paylaştı.

Konferansın ikinci gününde, sorgulanmaya devam edilen post-sinema, bir adım öteye taşındı; izleyicinin konumu ve deneyimleri üzerinden tartışıldı. TÜBİTAK 1001 projesi “Positioning the Spectator in Cinematic VR”, tüm proje çalışanları tarafından bir panelde tanıtıldı. Aynı gün, New York Üniversitesi’nden davetli misafir olarak katılan, konferansın ana konuşmacılarından Marina Hassapopoulou, "The Myth of (Post)Cinema: Participatory Experience and the Dispersal of the Cinematic" isimli konuşmasında, zaman ve ekran temelli çeşitli medya uygulamaları üzerinden deneyimsel ve bedensel olgu olarak ele aldığı sinematik etkileşiminden bahsetti ve sinemanın genişletilmiş, çoğul anlayışına dair yeni çerçeveler sundu. Bunun yanı sıra, gün içerisinde gösterilen video denemeler, yeni sorgulama biçimlerine dair örnek oluşturdu.

Konferansın üçüncü gününde ise belgesel sinemanın ötesini tartışan, farklı okumalara ve kavramlara olanak tanıyan ilk panel, “İnteraktif Belgeseller” başlığı altında gerçekleşirken; son panelde “Çevrimiçi Dünyalar”, film arşivi oluşturma, sürdürülebilir gösterim ağı, sivil toplum ve belgesel birlikteliği, imkanlar ve imkansızlar üzerinden ele alındı.

“Sinema ve Ötesi” temalı konferansın kapanışında, program kurulu ve aynı zamanda konferansın düzenleme komitesinde yer alan Öğretim Üyesi Melis Behlil, bu üç gün boyunca konferansın düşündürttükleri ve düşündürecekleri etrafında bir konuşma gerçekleştirdi ve kapanış tartışması, salonda bulunan izleyici soruları ve önerileriyle sonlandı.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.