Ayasofya'ya takılmasına izin verilmeyen kitabe?

Ayasofya'ya takılmasına izin verilmeyen kitabe?
   İstanbul Fetih Cemiyeti olan İstanbul Fethi Derneği, 1953 yılında, 500. Yıl kutlamaları çerçevesinde fethin hatıralarını yansıtan...

 

 

 

İstanbul Fetih Cemiyeti olan İstanbul Fethi Derneği, 1953 yılında, 500. Yıl kutlamaları çerçevesinde fethin hatıralarını yansıtan mekânlara birer kitabe koydurmuş. Ama Ayasofya'ya bu kitabeyi asmalarına izin verilmemiş.

Türk Edebiyatı Dergisi'nin Aralık 2010 tarihli 446. sayısında yer alan bilgilere göre; günümüzde adı İstanbul Fetih Cemiyeti olan İstanbul Fethi Derneği, 1953 yılında, 500. Yıl kutlamaları çerçevesinde fethin hatıralarını yansıtan mekânlara birer kitabe koydurmuş. Ne var ki, Ayasofya için hazırlanan "Fatih Sultan Mehmed fethi müteakip Ayasofyayı cami'e tahvil etmiş. İstanbul Fethi Derneği, 1953" yazılı kitabenin Ayasofya'ya yerleştirilmesine devrin yönetimi tarafından izin verilmemiş.

Söz konusu kitabenin resmi, Alattin Karaca'nın kaleme aldığı, "Ayasofya karşısında 3 şair" başlıklı yazıda kullanıldı.  Yazı üç değişik bakışla üç ünlü şairin Ayasofya karşısındaki duruşunu tasvir ediyor.

Yazının bir kısmında üç şair ve üç bakış açısı şöyle yorumlanıyor:   

"İşte, Ayasofya'ya üç farklı bakış: "Biri, Nâzım'ın mekânı bir taş yığını olarak gören materyalist bakışı. Ayasofya onun için bir tarih, bir dini inanç veya bir millî duygu ifade etmiyor. İkinci bakış, Serdengeçti'ye ait. Onunki ise Nâzım'ın tam tersi, Ayasofya. islam'ın, fethin ve millî gururun simgesi. O, mekanda tarihi, dini görüyor Nâzım'ın tersine. Ayrıca Ayasofya'yı müzeye çeviren anlayışı şiddetle eleştiriyor. Sert bir söylem dikkati çekiyor. Serdengeçti de, kuşkusuz bu, aynı zamanda siyasal bir tavır.

Son bakış, bir Osmanlı dönemi şairinden, İsmail Safa'dan. İlk ikisine göre mutedil, ideolojik kaygı yok. Mabedin mimari ihtişamıyla İslâm'ı ve fethi birleştiriyor şair. Bu ulu mabedi o da İslâm'ın simgesi olarak görmekte, Ayasofya aracılığıyla tarihe, fethe, Fatih'e atıfta bulunmakta. Doğal olarak o dönemde Ayasofya'nın müzeye çevrilmesi söz konusu olmadığı için, buna yönelik bir şikâyet yok Safa'nın şiirinde. Şiiri kavga üslûbu taşımıyor. Bunu, dinî/tarihi bir şiir olarak okumak gerek, ilk ikisini ise, ideolojik şiir olarak. Dönemin siyasal ve toplumsal koşullarına göre, Ayasofya'ya bakışlar da farklılaşmış. Aynı mekân karşısında üç farklı şair, üç farklı tavır. Yakından uzağa doğru: İlki materyalist, ikincisi milli¬yetçi, uzaktaki Mümin ve mütevekkil Osmanlı."

Kapak konusunu Ayasofya, Ah Ayasofya olarak belirleyen Türk  Edebiyatı Dergisinin Aralık sayısında bakın başka hangi yazılar ve konular var: Derginin sitesine ulaşmak için bu linki kullanabilirsiniz:

YAZILAR

BEŞİR AYVAZOĞLU

 HASBIHAL

KONUŞAN: İLYAS DİRİN

 ?AYASOFYA?DA ÜÇ AYRI MEDENİYET BİR ARADADIR?

HALÛK DURSUN

 EMSALSİZ AYASOFYA

M. SELİM GÖKÇE

 AYASOFYA, ÂH AYASOFYA

 

 BİR KÜLLİYE OLARAK AYASOFYA

ALÂATTİN KARACA

 AYASOFYA KARŞISINDA ÜÇ ŞAİR

BEŞİR AYVAZOĞLU

 AYASOFYA?NIN RESSAMI

FERHAT ASLAN

 EFSANELERİN AYASOFYA?SI

A. CİHAT BERİTLİ

 AZİZ SOFİ / AYASOFYA

MUSTAFA RUHİ ŞİRİN

 ÇOCUK ANAYASAMDIR

NİHAN KAYA

 TAHİR EFENDİ?NİN TARİH KİTAPLARI

SEVGÜL YILMAZ

 BANA GÖKYÜZÜNÜ VERİN

YILDIRIM TÜRK

 GÖÇÜYORUZ

BAHTİYAR ASLAN

 CAHİT SITKI?YI VE ŞİİRİNİ SEVMEK

A. CÜNEYT ISSI

 MUTLULUĞUN FORMÜLÜ ÇOK AÇIK CAHİT SITKI İÇİN ŞİİR

ÖMER ERDEM

 ŞAYİR TANPINAR YA DA ŞİİRİNDE OLMAYAN TANPINAR

DENİZ ÖZBEYLİ

 ROUSSEAU VE BİTKİLER ARASINDAKİ EŞİTSİZLİK

ABDULVAHAP KARA

 MUSTAFA ÇOKAY PARİS?TE

TÜRK EDEBİYATI

 RESİMLİ TÜRK EDEBİYATI / PEYAMİ SAFA

TÜRK EDEBİYATI

 KIRKAMBAR

ATİLLA CEYLAN

 FİHRİST

 

ŞİİRLER

SYLVIA PLATH

 DÜNYA ŞİİRİNDEN - MORNING SONG / SABAH ŞARKISI

İBRAHİM TENEKECİ

 SİLBAŞTAN

YAĞMUR TUNALI

 KAF DAĞININ ARDI

 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.